17/9/10

Com ens enterem de les coses?

Avui estic activat,

Porto un parell de dies amb aquella sensació que estic activat, connectat, que m'arriben informacions de les anomenades candents. I me n'he adonat sobretot per aspectes futbolístics com la greu lesió de Valencia o l'última sortida de to d'Ibrahimovic, que em van arribar instantàniament per Twitter, a menys de 5 minuts d'haver-se produït.

No vull pecar de tecnòfil, és més, molts ja sabeu del meu escepticisme amb la tendència en exagerar la importància de les noves tecnologies. Però no hem d'obviar que per molts ha canviat la manera de rebre l'actualitat. És més, diria que aquest canvi, ja sigui de manera directa o de manera indirecta, ens ha afectat a tots, estem o no connectats 24 hores a Internet.

De manera directa ens ha afectat als que visitem exclusivament les noticies que ens interessen. Es podria dir que avui en dia ens 'construïm el nostre propi diari' a través de contactes en xarxes socials o a través d'agregadors de noticies. Jo escullo si vull llegir novetats cinematogràfiques o opinió política, crítiques de videojocs o rumors literaris i, a més a més, ho faig amb noticies actualitzades a l'instant i escrites per verdaders especialistes. I mai m'acabaré les fonts, no m'hauré de limitar a les 2, 3 o 10 pàgines del diari. Alhora, les xarxes socials em permeten no anar a buscar la informació, sinó esperar que m'arribi. Aquell tweet d'un amic expert en teatre, aquell missatge al mur del Facebook d'un tècnic informàtic, etc...

Això es fa evident si mirem dades més o menys actualitzades de visites a mitjans digitals, que segueixen essent la font més fiable segons molts. En un estudi recent de l'agència Janrain es certifica que un 28% de la gent que entra als mitjans digitals d'informació ho fa a través de Facebook, xifra que arriba al 57% en el cas de revistes digitals:


I ens quedava pendent la resta de gent (la majoria) que només rep informació regularment a través dels mitjans tradicionals. Aquest col·lectiu no es fa, com hem dit, el seu diari a mida, però hem de ser conscients que el mitjà a través del que s'informa sí que es fa utilitzant les xarxes socials, veient en elles què interessa i a qui, de manera que s'elabori un producte interessant i, sobretot, amb capacitat d'atracció del target del mitjà.
Per tant, està bé que tinguem al cap el canvi en les fonts d'informació, que s'han humanitzat i especialitzat, com s'ha comentat àmpliament, però, sobretot hem de tenir en compte el canvi en les vies d'accés a la informació. Aquí és on hi ha el canvi de paradigma.

Una (modesta) recomanació: Per desenllacar una mica, ja que el post d'avui s'ha de reconèixer que era un xic dens tot i ser curt, una recomanació còmode, una sèrie d'humor que passa bé, que sempre té un final feliç, però que fa riure. Parlo de Modern Family, que ha anat fent el salt entre FOX, Neox i Antena 3, però que si voleu la podeu trobar online aquí. I poso l'enllaç sabent que no és 100% legal o ètic, però és inviable que algú segueixi una sèrie que va saltant de cadena en cadena i d'horari en horari. Així de clar. Centrant-nos en Modern Family, tracta de tres models diferents de família (tradicional, gay i amb diferència d'edat), però que acaben tenint els mateixos problemes entre membres de la parella i amb els fills. Són els típics problemes de sempre, els divertits, però explicats amb gràcia. Simple i còmode, què més voleu?