19/10/10

Addictes a Youtube

Avui estic recuperat,

Com heu pogut comprovar, la darrera setmana el blog (així com el meu altre blog, de televisió, TeleDiscreta) han estat inactius. Però ja estic al peu del canó, i avui aprofitaré per recuperar un tema que fa temps que tenia pendent. Els vídeos a Internet.

En primer lloc, un gràfic de Himanshu Khanna de Pixelonomics molt complet (fer click per ampliar):



A partir d'aquesta infografia (per cert, quin nivell actualment d'aquest gènere periodístico-artístic) podem veure que el vídeo per Internet és un dels principals usos de la xarxa. Segons aquestes dades de la prestigiosa Nielsen, un 70% d'internautes consumeixen vídeo online. Sembla poc, però cal tenir en compte la quantitat de persones amb connexió que en fan un ús residual.

També crec que falta una especificació sobre quin tipus de vídeo, no tant pel què fa al gènere, sinó a la font. Crec que la major part d'aquests vídeos són petits acudits/videoclips/bromes de Youtube, tot i que està creixent enormement l'ús de portals de vídeo a la carta (oficial o extraoficial) com Hulu (només Estats Units) o Seriesyonkis.

Una altra dada que m'ha sorprès és que més de la meitat d'internautes miren vídeos online a la feina. Crec que això demostra el potencial i la transversalitat de les xarxes socials. Les recomanacions per Facebook o Twitter, o fins i tot per mail, es miren des de la feina i això produeix un trànsit de vídeos altíssim.

Evidentment, no és el tema d'avui, però s'hauria d'analitzar en calma si això beneficia la productivitat o la perjudica. Segurament dependrà del cas. Prometo comentar-ho més endavant.

Pel què fa a usos territorials, crec que no són destacables, ja que cada societat es desenvolupa de formes molt diferents a Internet, tot i que els trets bàsics es mantinguin.

Amb la única dada més que em quedo és que l'11% d'usuaris han visualitzat vídeos al telèfon. Ja fa temps que ho vaig comentar (aquí), crec que Internet té dues plataformes bàsiques amb diferents ritmes: una, l'ordinador, on la feina s'agilitza enormement; i l'altra, el mòbil, on l'ús s'accelera per la seva portabilitat. Aquestes dades el què fan és demostrar que la Xarxa serà cada dia més accessible arreu. El què hem de fer ara és donar-li un ús adequat.

Una (modesta) recomanació: Twitter. Encara no n'havíem parlat, però crec que és una de les plataformes més interessants, més simples, tot i que també més difícils de fer servir bé. Però un cop vas aprenent a twitejar correctament (curt, interessant i sense atabalar) i a llegir només el què t'interessa i quan t'interessa, és una via d'accés immediat a informacions del teu interès, alhora que una via de recomanacions. Per tant, mentre no es torci, llarga vida a Twitter.