23/2/11

No és una tonteria


Avui estic irritat,

Alguna vegada he comentat el valor que veig als diaris esportius fora del seu àmbit merament informatiu i cronista (aquí en teniu un exemple). Això no treu que sóc conscient de la seva, si em permeteu l'expressió, 'poca transcendència', ja que estem parlant d'un àmbit de la informació que, tot i que socialment sigui molt seguit, podríem dir que en els aspectes 'importants' del desenvolupament global no té tant d'impacte. La 'hard politics' que es diu.

Però hem de vigilar entre el poc i el massa i aquest dilluns en vam poder veure un exemple. Com molts sabreu, em refereixo a la imatge del diari AS (que podeu veure a l'inici del post) on s'havia eliminat un jugador de l'Athletic de Bilbao perquè hi hagués fora de joc en contra del Barça.

Se n'ha fet molta mofa, i s'entén, ja que la bestiesa és tan gran que el primer que provoca és riure. Després hi ha hagut algú que ha començat a parlar d'indignació, però centrant-se en això tan habitual últimament de 'la caverna mediàtica', referit als mitjans de Madrid. Això encara m'ha irritat més.

M'explico. Com podem quedar-nos amb una anècdota o amb una simple crítica a l'ús partidista d'unes imatges en un mitjà d'informació? Estem bojos? On s'ha vist que en una democràcia s'alterin les imatges d'un fet noticiable i no es faci en un àmbit estètic o pràctic sinó amb total voluntat d'influir en el propi acte?

Entenc que el simple fet d'escollir una imatge o una altra, un angle o un altre i una posició o una altra afecta a la percepció que el lector pot tenir del fet. Però això d'alterar una realitat amb el Photoshop simplement per modificar-la em sembla que hauria de ser punible legalment. Per molt que estem parlant de futbol. M'és igual.

Ja n'hi ha prou d'acceptar bestieses en el món del periodisme, ja sigui polític, cultural o esportiu. Tinguem un respecte per la professió i denunciem legalment aquestes barbaritats.

Una (modesta) recomanació: Tot i semblar contrari a la tesi central del comentari d'avui, recomanaré precisament el Photoshop i una manera d'accedir-hi fàcilment: els tutorials online. L'oferta és infinita i ara no em dedicaré a llistar-la, però aquest recurs et permet, pas per pas, endinsar-te en l'ús d'una eina tan complexa com variada. Seguir uns passos ben establerts fa que et sentis segur, però, alhora, et mostra de manera pràctica els diversos usos que té el programa. Ideal per als que simplement saben quatre idees del programa, però no gosen atacar-lo amb hores.